Test De Belofte

Gods woord staat vol met beloftes. God spreekt ook heel persoonlijk en geeft beloftes. Wat doe jij met die belofte? Blijf je wachten tot de belofte werkelijkheid wordt? Of jaag je de belofte na? Een belofte kan je uittesten, uitproberen. Zonder te onderzoeken of de belofte uitgekomen is kan je het wonder zelfs missen.

We kennen allemaal het verhaal van Noach en de ark (Genesis 6-8). God besluit de wereld schoon te wassen van alle ellende en Noach wordt door God gekozen om de mensheid en dierenrijk voort te zetten. Noach wordt geroepen om een ark te bouwen en zijn gezin en alle dieren mee te nemen. Wanneer de ark net af is gaat de hemel en de aarde open en stroomt het water van alle kanten of heel de aarde. Noach gaat in de ark en God zelf sluit de deur achter hem.

Daar zit je dan. Je gezinnetje, honderden dieren, en de hele dag regen. Met claustrofobie zou je het niet overleven in dit poepschip. De geuren van de dieren zullen niet aangenaam zijn geweest. En dan de regen. Wij in Nederland vinden al dat het veel regent, laat staan 40 dagen non-stop regen! Geen zonnetje tussendoor, niks! Als er iemand op de wereld was die een wonder nodig had, dan was het Noach wel.

Gelukkig laat God het daar niet bij. God heeft een belofte aan Noach gegeven. Door hem heen zou de mensheid blijven bestaan. Maar God heeft niet gezegd dat het 40 dagen zou regenen, en dat ze totaal meer dan 250 dagen op die ark zouden moeten zitten. Noach wist niet hoe lang ze in de ark zouden zitten. Hij zat op de ark met de belofte, maar na een paar dagen non-stop regen zou je wel gaan twijfelen. Is God ons vergeten? Zou die belofte wel uitkomen? Is God vergeten dat hij die belofte had gemaakt? Is Noach en zijn gezin toch ook zo corrupt dat God ook hen wil wegvegen?

Het wonderlijke is dat Noach God blijft vertrouwen. Na 40 dagen stopt de regen. En na 150 dagen ronddobberen gaat het waaien. Zou dat betekenen dat het water gaat zakken?! Misschien wel. Je kan het nooit zeker weten. En toch, God heeft de belofte gegeven!
Noach blijft in geloof staan dat het zal gebeuren.

Noach gelooft de belofte, en hij stapt uit in dat geloof. Hij stapt uit in vertrouwen, hij  loopt over het water. Nee niet letterlijk.. Dat was Petrus. Anyway… Noach stapt uit in de belofte, hij stuurt een duif naar buiten. Hij kan nog geen land zien. Maar hij gelooft dat God zijn belofte waar zal maken.

De duif komt terug. Nog niks.

Nog een keer stuurt hij de duif er op uit. En wat gebeurt er?! De duif komt terug met een takje! Is de aarde droog? Nee. Maar het gaat de goede kant op. Laat Noach het er bij? Nee. Hij blijft vertrouwen op de volledige belofte. Hij neemt niet genoegen met een beetje.

Één laatste keer laat hij een duif naar buiten. De duif komt niet meer terug.

Door het blijven volharden in geloof dat de belofte van God waar is, en door uit te stappen in die belofte ontvangt Noach de zekerheid dat God zijn belofte waar zal maken. Noach had de belofte van God ontvangen dat door hem de mensheid zou blijven bestaan en hij ging staan op die belofte. Hij ontving de zekerheid dat God die belofte zou uitbrengen. Hij bleef zoeken of de belofte er al was. En zelfs toen hij al een stukje ontvangen bleef hij gaan voor de volledige belofte.
Noach ontdekte dat de belofte uitgekomen was doordat hij de duif naar buiten stuurde. Hij testte de belofte.

Wat een les voor ons.

Ik weet nog dat ik op een dag in de kerk zat. In de dienst werd de tijd genomen om te bidden voor zieken. Ik leefde hier van op, want in de afgelopen jaren heb ik God mensen zien genezen bij het spreken van Zijn Naam. Wie wil dat niet!
Ik kwam een vrouw tegen die een gebroken voet had. Een perfecte kandidaat. Ik vroeg of ik voor haar mocht bidden, en dat mocht zeker. In de zekerheid dat God zou genezen ben ik gaan bidden voor haar. Na een kort gebed besloot ik te testen of de belofte van God was uitgekomen. God spreekt keer op keer dat Hij zal genezen, dus dan mogen we in dat vertrouwen staan dat Hij dat ook zal doen.
Ik vroeg aan deze vrouw of ze (voorzichtig) wilde uitproberen of haar voet genezen was. Het directe antwoord dat ik kreeg was, ‘Nee!’. Ik stond daar even verbaasd, en wist niet wat ik moest zeggen. Deze vrouw wilde graag gebed voor haar voet, maar wilde niet uitproberen of de genezing ook echt ontvangen was!

Als God een belofte geeft, kunnen wij zomaar de uitkomst van die belofte missen omdat we niet bereid zijn om in die belofte uit te stappen. Hoe jammer zou dat zijn.

Wij mogen terugdenken aan de belofte die God aan ons gegeven heeft, en wij mogen onszelf de vraag stellen; hoe kan ik uitstappen in deze belofte? Hoe kan ik testen of ik de belofte al ontvangen heb?

Alle beloften van God zijn JA in Hem (2 Korinte 1:20).

Leave a Reply

