Toen God Zag Dat Het Goed Was

God moet wel erg trots Zijn op zijn schepping. Hij zegt iedere keer, bij alles wat Hij schept, ‘Hé, dat is goed zeg!’ Hij mag er ook zeker trots op zijn, wat heeft Hij het goed gemaakt! Maar is dit wat Hij bedoelde toen hij zei dat het goed was? Tot niet lang geleden dacht ik van wel. Maar eigenlijk klinkt dat best een beetje dom. Alsof God er achter kwam dat wat Hij maakte goed was. Alsof Hij dat niet al wist. ‘Hé, dat is mooi zeg! Heb ik dat echt gemaakt?! Super goed zeg!’ Het kan, maar God is wel groter dan dat. Wat bedoelt Hij er dan wel mee? Wat wil God er mee zeggen?

Wat er in Genesis 1-3 staat was lang niet altijd helder voor mij. De schepping op zich wel. Dat is recht toe recht aan, ‘God maakt het, en het was er.’ Je gelooft het, of je gelooft het niet. Maar de zondeval werd al iets ingewikkelder. Toen waren er opeens twee bomen waarvan veel mensen nog steeds niet begrijpen hoe ze in elkaar steken. En de details die in deze verhalen staan gaan nog een stuk dieper. Toch is het juist in de details waar het allemaal duidelijk wordt. Daar kwam ik eigenlijk pas geleden achter.

Waar Genesis 1 en 2 helemaal over God en de mens gaan komt in Genesis 3 opeens de duivel, de slang, om de hoek. Het gesprek dat hij en Eva hebben is heel verhelderend. Is het je ooit opgevallen hoeveel waarheden er in de ‘slechte’ verhalen staan?
Wat zegt Satan hier? In Genesis 3 vers 5 vertelt Satan precies waar het om gaat. ‘Maar God weet wat er gebeurt als jullie van die boom eten: Dan zullen jullie alles begrijpen. Jullie zullen dan net zo zijn als God. Net als Hij zullen jullie weten wat goed en wat kwaad is.’ Wat Satan hier zegt is natuurlijk ten diepste heel dom. We lezen net in Genesis 2 dat God de mens geschapen heeft in Zijn beeld. En dan zeggen dat als je van de vrucht eet je zal zijn als God! Onzin, dat ben je al!

De Val

En dan komt het tweede stukje; ‘jullie zullen weten wat goed en wat kwaad is.’ Heb je er weleens bij stil gestaan wat hier gezegd wordt? Hier gaat de hele zondeval over. Wat gebeurt er? Ze gaan begrijpen wat goed en wat fout is. En wanneer ze zelf gaan begrijpen wat goed is en wat fout is gaan ze het oordeel in eigen handen nemen. Zij gaan zelf bepalen wat goed is en wat fout is.
Dit is voor ons natuurlijk niks vreemds. Kijk maar even in het nieuws of op Facebook. Het staat vol met iedereens meningen over hoe goed of hoe fout President Trump is. De zonde die Adam en Eva deden was het toe-eigenen van het oordeel. Dit is niet alleen zo gebleven bij Adam en Eva. Nee, jij en ik nemen continu het oordeel in eigen handen.

De zonde die Adam en Eva deden was het toe-eigenen van het oordeel. Dit is niet alleen zo gebleven bij Adam en Eva.

Terugkomend op de schepping; God schiep de hemel en de aarde, en Hij zag dat het goed was. Als je de gebeurtenissen van de zondeval in gedachte houdt komt de schepping wel in een heel ander licht te staan. Wat God hier doet met de schepping is Zijn eigen oordeel geven over wat goed is. Al voordat de mens gemaakt werd, en toen God de mens maakte, sprak Hij er over uit dat het GOED was. De schepping = goed. De mens = goed.
En wat doen wij? Wij geven onze eigen oordeel. Wij gaan zelf bepalen wat wij goed of fout vinden en wie goed of fout is. Wij stellen onze eigen oordeel boven het oordeel van God. En daar blijft het niet bij. Ook de andere kant op stellen wij het oordeel van iemand anders boven Gods oordeel.

Psalm 1 & De Geest

Het is bijzonder hoe, wanneer je een openbaring krijgt, opeens grote delen van de Bijbel in een ander licht komen te staan. Psalm 1 is namelijk een hele bekende Psalm, maar met deze openbaring wordt de eerste zin al gelijk heel anders. In Psalm 1:1 zegt David; ‘Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen.’ David had heel goed door dat wat andere mensen zeiden dat hij moest doen (de raad der goddelozen) minder belangrijk was dan wat God zei dat hij moest doen. In vers 2 zegt hij dan ‘maar aan des Heren wet zijn welgevallen heeft’. Dat is een wat ouderwetse manier van zeggen dat het juist beter is om te volgen wat God gezegd heeft dat goed is om te doen (God wet).
Het is zo makkelijk om het advies van andere op te volgen. En soms is dat ook goed, ALS het in lijn is met wat God zegt dat goed is. Moet je dan leunen op wat anderen zeggen dat goed of fout is? Nee. Je moet leunen op wat God zegt dat goed is. God is de enige die echt kan zeggen wat goed is. Hij alleen kan je de perfecte weg wijzen.

Dit gaat heel diep. Als je zelf oordeelt of iets goed of slecht is, dan heb je jezelf de eerste zonde toegeëigend. Wat je dan eigenlijk zegt is dat jij jezelf de rol van God geeft. Jij bepaalt wat goed of fout is. En dat terwijl God juist heeft bepaald wat goed is.

De voorwaarde voor oordelen is dat je geleid word door de Geest van God.

Mogen we dan helemaal niet meer oordelen? Nou, niet persé.  Volgens Galaten 6 mag je je broers en zussen (niet alleen je letterlijke broers en zussen) terechtwijzen. Hiermee geef je wel een oordeel. Maar er zit wel een MAAR aan. Moet je eens kijken wat er staat, ‘Wanneer u merkt dat een van u een misstap heeft begaan moet u, die door de Geest geleid wordt, hem zachtmoedig weer op het rechte pad brengen. De voorwaarde voor oordelen is dat je geleid word door de Geest van God. Uiteindelijk ben jij het dan niet die oordeelt, maar is het God zelf door jou heen. Dus ja, uiteindelijk is het alleen God die daadwerkelijk mag oordelen.

Jezus is niet goed

Het oordeel van God wordt zo steeds belangrijker. Het wordt zelfs het enige waar we op af moeten gaan. Dit geldt voor iedereen en alles. Zelfs voor Jezus. In Marcus 10 lezen we een verhaal waar Jezus aan het spreken is, wanneer er een man aan komt lopen. Hij zegt ‘Goede meester, hoe kan ik het eeuwige leven krijgen?’. Goeie vraag zou je zeggen. Maar Jezus gaat op iets heel anders in. Jezus vertelt hem niet hoe hij het eeuwige leven kan krijgen, maar hij stelt een vraag terug; ‘Waarom noem je mij goed? Alleen God is goed, verder niemand.’ Wil Jezus hier zeggen dat zelfs hij niet goed is? Blijkbaar. Maar zijn achterliggende gedacht is dat wij niet zomaar moeten oordelen over wie goed is en wie niet.

Bij de schepping heeft God al zijn oordeel gegeven over wat goed is. Als wij dit los van God gaan bepalen, dan nemen we het recht in eigen handen. Maar alleen God is goed genoeg om dit recht te hebben.
Een leven in overgave aan Gods oordeel is een leven waar ik naar verlang. Want dat is een leven van rust, leven en vrijheid.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s