Hoe moet je reageren op de aanslagen in Egypte?

Weer is de wereld geschokt door aanslagen, dit keer specifiek op Christenen gericht. In Egypte komen zeker 44 mensen om het leven na twee zelfmoordaanslagen op kerken. De aanslagen werden opgeëist door de IS die daarna liet weten dat er nog meer aanslagen gaan komen, gericht op Christenen. Tegelijk komt Amnesty International met cijfers naar buiten waarin blijkt dat er 150% meer doodsvonnissen zijn uitgesproken dan in 2015. Deze cijfers komen voor het overgrote deel uit landen als Iran, Saudi-Arabië en Irak, die bekend staan om hun Christenvervolging.
De wereld reageert geschokt. Mijn Social Media staat vol met verschrikkende beelden, uitgebreide berichten en geschokte reacties op de aanslagen. De reacties zijn voornamelijk vol verdriet en medeleven, maar voor een groot deel ook woede op de aanslagplegers en de IS in het algemeen. Hoe kunnen deze mannen en vrouwen zoveel onschuldige mensen doden?!

Bij het zien van deze verschrikkelijke berichten komt bij mij één vraag steeds vaker naar boven. Hoe moet je hierop reageren?

Dit is niet makkelijk te beantwoorden, want geen enkel antwoord is leuk. Geen enkel antwoord is wat we willen horen.
Onze natuurlijke reactie is verdriet en woede. Zoveel levens die zijn weggenomen en die zijn kapot gemaakt. Zoveel boosheid en zelfs haat voor degene die dit gedaan heeft. Deze gevoelens zijn zeker terecht, want hoe kan je dit goedkeuren? Dat kan niet. Soms kruipt er ook een schuldgevoel naar boven. Wij zitten op zondag braaf liedjes te zingen en een preek aan te horen, en op hetzelfde momenten worden er tientalen Christenen in een kerk opgeblazen. We willen meeleven, maar kunnen er niet zo veel aan doen.  Soms plaatsen we een aangepaste profielfoto op Facebook om onze medeleven te betuigen, maar tevergeefs, want dit maakt geen verschil.
Uiteindelijk maken we maar de keuze om het aan te horen, en het dan te verbergen en te vergeten. We drukken het weg. We vinden het verschrikkelijk voor de mensen daar, maar wij kunnen ons hier er niet mee identificeren, dus verbergen we die gevoelens.

De Bijbel spreekt van vreugde en doorzetten temidden van vervolging.

Dat is precies de plek waar een leugen schuilgaat. Want ik kan er wel wat aan doen. Jij kan er ook wat aan doen. Maar verdriet en woede is niet het antwoord (ook al heeft het nogmaals zeker een plaats heeft!). Wanneer je in de Bijbel kijkt naar het thema ‘vervolging’ kom je deze gevoelens als reactie op vervolging nauwelijks tegen. In tegenstelling zelfs. Er wordt gesproken van vreugde en doorzetten temidden van vervolging.

Allereerst zouden we ons niet moeten verbazen dat er zo veel en zo verschrikkelijke vervolging is. We schrikken vaak als we weer een nieuwsbericht met gruwelijke beelden tegenkomen, en dat is een logische reactie. Maar als we de Bijbel lezen, dan weten we dat dit gaat komen. De Bijbel zegt dat we niet verbaasd of verrast moeten zijn dat de wereld ons (Christenen) zal haten (1 Johannes 3:13). Paulus zegt ook tegen Timotheüs dat wanneer je echt een Christen bent, dat je dan vervolgd zal worden (2 Timotheüs 3:12). We weten dat het er aan zit te komen. Het zou heel ‘normaal’ moeten zijn. Niet ‘leuk’ or ‘fijn’, maar wel normaal. Het is tegelijk het bewijs dat God oprecht gevolgd wordt.

Wanneer we van de schrik bekomen zijn is onze volgende reactie vaak het verdriet en misschien angst en woede. De Bijbel laat alleen een heel ander beeld zien. Nergens zegt de Bijbel dat het leuk of goed is dat we vervolgd worden, laat dat duidelijk zijn. Maar de Bijbel laat wel zien hoe we er over moeten voelen, en hoe we er mee om moeten gaan.

  1. Vervolging en lijden om het doen van het goede heeft goede gevolgen. Je hoeft niet bang te zijn in de vervolging, want je bent gezegend als je lijdt omwille van wat goed en rechtvaardig is (1 Petrus 3:14). Het is beter om te lijden voor het doen van iets goeds, dan voor het doen van iets verkeerds (1 Petrus 3:17).
    Wat je er voor terug krijgt is nog mooier. ‘Als je vervolgd wordt omdat je de naam van Christus draagt, prijs je dan gelukkig, want dat betekent dat de Geest van God in al zijn glorie op je rust’ (1 Petrus 4:14).
    Jezus geeft nog de mooiste belofte van allemaal;  gezegend zij zij die vervolgd worden vanwege gerechtigheid, want voor hen is het koninkrijk van de hemel (Mattheus 5:10).

    Als je vervolgd wordt omdat je de naam van Christus draagt, prijs je dan gelukkig

  2. Hoe meer je deel hebt aan Christus’ lijden, hoe meer je je moet verheugen. Je vreugde zal nog uitbundiger zijn wanneer zijn glorie geopenbaard wordt (1 Petrus 4:13). Lijden is niet leuk. En toch roept de Bijbel op om verheugd te zijn. De vreugde die we hier moeten hebben in het lijden is een voorafspiegeling van de vreugde die we zullen hebben wanneer Gods glorie openbaar zal worden.
  3. We mogen God de glorie geven temidden van de vervolging en lijden. Petrus zegt in zijn brief aan de vervolgde Christenen verspreid over de regio: als je lijdt omdat je Christen bent, schaam je dan niet, en draad die naam tot de eer van God.
    Misschien is het heel hard gezegd, maar wanneer wij alleen maar verdrietig zijn over de vervolging die er plaatsvindt, dan beschamen wij de gestorvenen, en de familie van hen die zijn gestorven. Er is plaats voor verdriet, maar we zijn niet zielig. We mogen onze hoofd omhoog houden, en trots zijn dat we Jezus volgen.
  4. Woede en haat zijn normale (en terechte) gevoelens tegenover de aanslagplegers. Maar woede en haat brengt je nergens. Het lost geen problemen op. En uiteindelijk komen die gevoelens vanuit angst.
    Waar liefde is, daar is geen ruimte voor angst. Daarom roept Jezus op om van je vijanden te houden. Houd van je vijanden en bid voor hen die je vervolgen (Mattheus 5:44). Dit gaat waarschijnlijk het meest tegen je gevoel in, maar het is de meest effectieve manier om mensen levens om te draaien. Zowel die van jezelf, als die van de vijand.
  5. Geef het aan God. In Romeinen zegt Paulus dat als iemand je kwaad doet, je geen kwaad terug moet doen. Het is niet aan ons om wraak te nemen, want dat is aan God. Hij zal wraak nemen op wie het verdienen (Romeinen 12:17-21). We mogen het aan God geven, en vertrouwen dat Hij het verder zal nemen dan dat jij ooit zal kunnen. Hij is God, wij niet.

Ik ben trots op mijn broers en zussen die stand houden en de glorie van God mogen zien neerdalen.

Het is pijnlijk om te zien dat er vervolging is, en dat er mensen moeten sterven omdat ze Christen zijn. Toch is de oproep die we krijgen niet om passief te zijn. Het is een oproep om te bidden voor hen die lijden. Voor troost, maar nog meer voor moed om door te zetten. In de vervolging worden ze gezegend, dus dan bid ik dat ze stand mogen houden. In de vervolging komen meer mensen dan ooit tot geloof, dus dan bid ik dat mensen bereikt mogen worden. Ik bid dat de Heilige Geest in hun midden mag komen, en de trooster en bekrachtiger mag zijn voor ze.
Ik ben trots op mijn broers en zussen die stand houden en de glorie van God mogen zien neerdalen.
Ik bid voor de vijand. Ik bid dat ze mogen ontdekken wat de ware liefde van God is. Ik bid dat ze het mogen ervaren. Ik bid dat waar ze dit niet willen accepteren, dat God zijn wraak zal nemen.

Voor nu houd ik mij vast in gebed aan de woorden;
8Ik moet lijden, maar ik verlies de moed niet. Ik leef in onzekerheid, maar ik blijf op God vertrouwen. 9Ik word door mensen vervolgd, maar God laat mij nooit in de steek. Ik word door mensen geslagen, maar ze doden mij niet. 10-11Ik moet lijden, mijn leven lang, net zoals Jezus moest lijden en sterven. Voortdurend wordt mijn leven beheerst door de dood, omdat ik Jezus dien. Zo gebruikt God mij om te laten zien dat Jezus is opgestaan uit de dood. Want doordat ik het lijden volhoud, maak ik zichtbaar dat Jezus leeft. – 2 Korinte 4:8-11

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s